دانلود فیلم تومان
دانلود فیلم تومان با کیفیت عالی
دانلود فیلم ایرانی تومان با لینک مستقیم و کم حجم
تیزر فیلم تومان
درباره فیلم تومان
فیلم تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف در سال 1397 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و اجتماعی میباشد. در این فیلم میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، ایمان صیاد برهانی، پردیس احمدیه، سجاد بابائی و حامد نجابت به هنرمندی پرداختهاند.
«تومان» فیلمی در ژانر درام محصول سال 1397 به کارگردانی مرتضی فرشباف است. این فیلم در سی و هشتمین دوره جشنواره فجر حضور داشت که در 5 رشته نامزد شد و در نهایت توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند. همچنین تومان در بیست و یکمین جشن حافظ برنده بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمبردای هم شد. داستان تومان درباره دو کارگر به نام «داود» و «عزیز» است که می خواهند یک شبه به موقعیت مالی و اجتماعی بهتری برسند.
مرتضی فرشباف کارگردان فیلم سینمایی «تومان» که به بخش سودای سمیرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت این فیلم گفت: من سال پیش همین موقعها «تومان» را ساختم و حالا حدود سه چهار ماهی میشود که آماده نمایش است البته در نظر داریم آن را مقداری به نسبت نسخهای که برای هیات انتخاب فرستاده بودیم، کوتاهتر کنیم آقای همایون اسعدیان هم راهنماییهایی به ما ارایه دادند که تصمیم گرفتیم مقداری «تومان» را کوتاه کنیم. وی افزود: این فیلم درباره جاهطلبی نسل جوانان برای پیدا کردن راهی است تا بتوانند میانبر بزنند و وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشند به همین دلیل دست به قمار میزنند تا در یک مدت زمان کوتاه تری بتوانند طبقه اجتماعی خود را عوض کنند و از طبقه پایین به طبقه بالا بیایند. فرشباف عنوان کرد: من فکر کردم قصه این فیلم خیلی درباره وضعیت الان ماست، چراکه همه ما این روزها درگیر فیزیک پول شدهایم و مدام حساب کتاب میکنیم تا بدانیم چگونه راحت تر زندگی کنیم، فکر کردم این بهایی که میپردازیم برای اینکه ارامش اقتصادی داشته باشیم تا کجا میتواند پیش برود و تا کجا میتوانیم ریسک کنیم. من فکر میکنم همه هم نسلهای من میتوانند خودشان را در این فیلم ببینند. این کارگردان بیان کرد: «تومان» به نسبت ۲ فیلم قبلی من متفاوت است چون ریتم بالایی دارد. من فکر میکنم فرم یک فیلم باید از دل قصه آن دربیاید و از آنجایی که قصه «تومان» درباره شرط بندی، قمار و تب و تاب پول درآوردن است، باید ریتم بالایی برای آن در نظر میگرفتیم. از همین رو فکر میکنم این فیلم میتواند با مخاطبان عام ارتباط برقرار کند و در دستهبندی فیلمهای هنر و تجربه ای قرار نمی گیرد. وی در پایان گفت: در حال حاضر به همراه فرید مصطفوی مشغول نگارش فیلمنامه پرتره سهراب شهید ثالث هستیم و قرار است آقای علی مصفا نقش شهید ثالث را بازی کند ضمن اینکه در نظر داریم خردادماه آن را جلوی دوربین ببریم.
نقد و بررسی فیلم تومان
نقد اول«تومان» را شاید بتوان جزو آن دسته از معدود فیلم هایی قرار داد که مخاطب در مواجهه با آن ها دو رویکرد خواهد داشت: یا شیفته فیلم خواهد شد و یا فیلم را پس خواهد زد. «تومان» شاید به سلیقه بسیاری از سینمادوستان و حتا منتقدان سینمایی خوش نیاید اما هرگزنمی توان از این مسئله چشم پوشید که فیلم به لحاظ ساختار و اجرا اثری خلاقانه و شسته رفته است. آن چه به زعم من بزرگترین ضربه را به فیلم وارد کرده مدت زمان آن است! “تومان” صحنه های زائد بسیاری دارد که قطعاً در تدوین هایی دو یا چندباره قابل حذف اند. بی شک حذف این صحنه ها، ریتم و ضرباهنگ درست تری را به اثر خواهد بخشید و می تواند نظر مساعد مخاطبان کم حوصله تر را نیز به خود جلب کند.
مسئله ی شرط بندی و قمار از مسائل حساسیت برانگیزی هستند که فیلمساز جسورانه به سراغشان می رود اما نمی تواند از پتانسیل نهفته در ایده مرکزی خود به درستی بهره برداری کند و در نتیجه تعلیق دلهره آمیز فیلم به مرور کهنه و کم جان می شود و نمی تواند غافلگیری های درستی را خلق کند. دوربین به درستی به خدمت فیلم درآمده و صحنه های پویا و پرتنش فیلم را با اندازه های درست نما و قابهای متقاعدکننده خود ثبت می کند. «تومان» فیلم پربازیگری است. تعدد شخصیت ها می توانست از دقت کارگردان در هدایت بازیگران بکاهد اما بازیگران فیلم بازی های درست و به اندازه ای دارند. ریسک انتخاب نابازیگر (یا بازیگران کمتر شناخته شده) در فیلم کاملاً جواب داده و همه ی بازیگران بسیار باورپذیر ایفای نقش می کنند.
نقد دوم
فیلم تومان پیش از بیان هر نکتهای یک نقطه عطف درخشان در آثار تولیدی دهه اخیر سینمای ایران است. فیلم دربردارنده روایتی متفاوت و چندلایه از معضلاتی انسانی و اجتماعی است که بر حسب طراحی صحیح، صرفل در خدمت ضجه و ناله نیست. با این تعبیر که داستان کاراکترهای متعددی که هر کدام به دلیل انواع و اقسام مشکلات میتوانستند تجمسمی از اندوه باشند، طی چند فصل و هر یک با دیدگاهی غیرکلیشهای ارائه میشوند. به عبارت دیگر زاویه دید و انتخاب لحن و اتمسفر کمتر دیده شدهای که کارگردان برای به سرانجام رساندن داستان در بطن روایت کلی فیلم انجام داده، مسیری فرعی اما قابل تامل در فیلمهای جدید ایرانی است که قابلیت تبدیل شدن به روشی نو در فیلمسازی امروز را دارد.
نمونه آن دو کاراکتر عزیز و داود هستند که با وجود شباهتهای بسیار به آدمهای پیرامون ما اما در شرایط مختلف غالبا واکنشی مطابق با آنچه که تا پیش از آن در ذهن ما ساخته شده بوده را ندارند. درواقع شاید یکی از اساسیترین امتیازهای فیلم را بتوانیم در همین مورد خلاصه کنیم که شخصیتها بیش از حد وابسته به خرق عادتهای مرسوم هستند. به عنوان مثال رفتارهای هیجانی و آنی کاراکترها در حالی که در بهترین جایگاه مادی و معنوی قرار دارند یا حتی زمانی که در فلاکتبارترین وضعیت به لحاظ مادی یا از دست رفتن آبروی چند ساله خود هستند، به خوبی تشخیص دادنی است. بر همین منوال تومان فیلمی بر پایه خرق عادت و تغییر روشهای تکرارشده در باورها، اندیشهها و ایدئولوژیهای خفته در ذهن آدمی است که به همان میزان که ترس و دلهره را به حان مخاطب میاندازد به همان اندازه نیز توان مشعوف و مسحور شدنش را دارد. فصولی که کارگردان برای طراحی خلاقانه از تغییر منش و روحیات انسان و نیز عدم پیشبینی رخدادهای متعدد مقابل روی افراد تصویرسازی میکند، قاعدتا بخشی از شاخصهای زیست انسانی است که در قالب تصاویری در هم تنیده میان واقعیتهای موجود و بافتههای فکر انسان نوسان میکند. فصلهای مختلف عمدا با اسامی فصلهای سال و نماد طبیعت به گونهای ملموس و قابل باور شناخته و به بیننده فیلم ارائه میشوند. این حالت ارجاعی است به احوالات متغیر و ناشناخته هر آدم در شرایط پیشآمده که عموما حدس زدنی نیست.
بر این اساس، ناپایداری خلق و خو و طمع انسانی که هر لحظه امکان پیشرفت آن به سوی مرگ و تباهی وجود دارد، در سراسر فیلم به شکلی واضح دریافت و حس میشود اما فرم پیشرونده اجرایی در نحوه روایت با وجود طولانی بودن زمان فیلم، اجازه خستگی و بیحوصله شدن به مخاطب را نمیدهد. تمرکز بر همین نکته مهم است که میتواند در ادامه مسیر هنری فیلمساز و شناخت نوعی جدید از اجرایی شدن یک روایت نو نزد مخاطبان دخیل باشد.
به این طریق، جسارتی که مرتضی فرشباف در جهت نمایش تصویری جدید از خودویرانگری و طمع انسانی به عنوان دو مورد در دسترس و کاربردی در جوامع کنونی از خود نشان میدهد، قطعا نه در نگاه نخست اما بهتدریج و طی زمانی مشخص و در فرمی پیشرو و فزاینده مورد واکاوی مضاعفی قرار میگیرد. مصداق بارز آن نمونههای فراوان فیلمهایی با قالب اجتماعی است که ضجه، گریه، ماتم و احساساتگرایی محض را حربه و دست افزاری برای به اجبار دعوت کردن مخاطبان به دیدن فیلمشان کردهاند. در خصوص این فیلم اما کارگردان با پیریزی پاساژهای مختلف در کلیت روایت فیلم میکوشد ابعاد و زوایای پیچیده و نهان انسان در مواجهه با شرایط بحرانی را گاهی حتی بدون دیالوگ و صرفا به واسطه سکوتی که در نهاد هر نمایی پنهان شده نمایش دهد. به این سبب فرم روایی این فیلم در قیاس با سایر آثاری که تا پیش از آن مشاهده کردهایم تفاوت شایانی دارد.
عکس ها و تصاویر فیلم تومان
لینک های دانلود با آی پی ایران قابل دانلود است لطفا هنگام دانلود وی.پی.ان خود را خاموش نمایید تا با سرعت مناسب دانلود کنید.
نظرات کاربران
0 نظر