دانلود رایگان فیلم ماجرای نیمروز 2 دو رد خون
دانلود فیلم ایرانی ماجرای نیمروز 2: رد خون
دانلود فیلم ماجرای نیمروز 2: رد خون با کیفیت عالی
نقد و بررسی فیلم ماجرای نیمروز 2: رد خون
یک تریلر سیاسی درجه یک دیگر از کارگردانی که کارش را خوب بلد است. محمدحسین مهدویان با فیلم ماجرای نیمروز ۲: رد خون نشان میدهد که موفقیت دو فیلم اولش «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» اتفاقی نبوده است. این وسط اگر «لاتاری» را فاکتور میگیرم به این خاطر است که اولا در جریان فیلمهای مهدویان که تریلرهای سیاسی هستند، قرار نمیگیرد و دوم اینکه به نظرم علیرغم موفقیتش در گیشه درام سطحی و دم دستی و کلیشهای داشت. اینکه کارگردانی داریم که بلد است تریلر سیاسی بسازد یک اتفاق فرخنده برای سینمای ایران است. حتی «ایستاده در غبار» هم بیشتر از آنکه یک فیلم جنگی باشد تریلری سیاسی بود. ماجراجویی که برای احمد متوسلیان پیش آمد یک اتفاق سیاسی است. اگر مهدویان موفق میشود «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» را بسازد به خاطر این نیست که فرصت در اختیارش قرار گرفته که فیلم سیاسی بسازد. او همه ویژگیهای کارگردانی را که میتواند تریلر سیاسی بسازد دارد: جسارت زیاد، هوشمندی و اشراف کامل به تکنیک سینما. به علاوه مهدویان این هوشمندی را دارد که برای تریلرهایش سوژههایی را انتخاب کند که بشود در بستر اتفاقات روز هم تحلیلشان کرد یا نیاز به بازخوانیشان را احساس کرد. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» را به عنوان درام تاریخی در نظر نگیرید. همان اشتباهی که خیلیها در مورد قسمت اول این فیلم داشتند. تریلرهای سیاسی هر چند بازگویی روایتهای تاریخی هستند اما از یک نقطه نظر سیاسی به آن نگاه میاندازند. به جرات میتوانم بگویم نکته جذاب تریلرهای سیاسی مهدویان دیدگاه هوشمندانه اوست که به عنوان یک تریلر سیاسی آدم خوبها و آدم بدها را مشخص میکند اما از نقطه نظر تاریخی تمام سعیاش را به خرج میدهد که بیطرف باشد. مرز باریکی است که خیلی اوقات ممکن است مخاطب نتواند تمایز بین آن را قائل شود. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» هفت سال بعد از «ماجرای نیمروز» است. در اواخر جنگ تحمیلی. با نمایی از سولهای آغاز میشود که در آن تابوت شهدا کنار هم قرار گرفته و گروه آدم خوبهای قصه، همان قهرمانان «ماجرای نیمروز» با خشونت و سبعت در یک تابوت را باز میکنند تا یکی از اعضای منافقین را شناسایی کنند. همه فیلم به همین خشونت و صراحت است. کشف مرزهای باریک بین شهید و خودی بودن تا نفوذی و منافق و خائن بودن به جسارت و خشونت نیاز دارد. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» از آن فیلمهایی است که اصطلاحا میگوییم خون دارد. فیلمی که حتی یک سکانس بیخاصیت و پرت هم ندارد. تماشاگرش را مجذوب و مبهوت میکند. یکی از صحنههایش در میدان جنگ به وضوح یادآور سکانس اول فیلم «نجات سرباز رایان» است. میزان خشونتی که به صراحت تصویر میشود تکاندهنده و در سینمای ایران تقریبا بیسابقه است. خشونتی که فقط از انفجار و خون نمیآید. از خشم درون کاراکترها سرچشمه میگیرد. این خشم در تمام طول فیلم در وجود گروه خوب و گروه بد فیلم جاری است. شبیه خشم همان سالها که برادر باید بین آرمان و خواهرش یکی را انتخاب میکرد. و این درام خشونتبار و گاهی حسرتآمیز نمیتوانست تاثیرگذار باشد اگر محمدحسین مهدویان در استفاده از لنزهای واید و زوم و رفت و آدم میان آنها تا این حد جسورانه عمل نمیکرد. سهمی از این موفقیت البته نصیب هادی بهروز میشود که کارش شگفتانگیز است و همه همکاریهایش با محمدحسین مهدویان در فیلمهای قبلی و این یکی منجر به خلق قابهایی شده شبیه آنچه در سینمااسکوپهای وسترنهای جان فورد میدیدیم. قابهایی وسیع که حس و حال سینما دارند. اگر «ماجرای نیمروز» اولی یادآور «همه مردان رییسجمهور» بود و گروهی شکارچی که در تعقیب شکارشان بودند، درام «رد خون» پیچیدهتر است و سختتر. اینجا گروه مردان خوب از هم فاصله گرفتهاند. آنها را در نماهای جداگانه داریم. افشین که اصلا کاریزمای بقیه مردان سازمان اطلاعات و امنیت را ندارد. با وجود اینکه درام قرار است حول خانواده او بگردد او شخصیت فرعی ماجراست. همچنان کاراکتر کمال و صادق شخصیتهایی هستند که درام در تضادهای شخصیتی و تقابلهای این دو نفر شکل میگیرد. یکی احساساتی و مرد جنگ و دیگری درونگرا و مرد سیاست. بعد اینبار به دلیل موقعیت تاریخی که تقریبا روی آن اتفاق نظر وجود دارد، برعکس قسمت قبلی، مهدویان این جسارت را میکند و وارد اردوگاه آدم بدهای قصه هم میشود. پادگان اشرف با همان شمایلی که در همه این سالها از منافقین دیدیم. جزمینگری و تندرویهایی که میان خود اعضای حزب بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد. بازی درخشان بهنوش طباطبایی و چند زن ناشناس که کاراکتر فرعی دارند از جمله زنانی که اعضای حزب را وادار میکنند فاکتهای تردیدشان را با صدای بلند بخوانند تا ذهنشان پاک شود، فضای رعبآور پادگان اشرف را تمیز و درست از کار درمیآورد. در نسخهای که از فیلم دیدم موسیقی حبیب خزاییفر روی برخی سکانسها اضافه به نظر میرسید. واقعیت اینجاست که فیلم «ردخون» آنقدر در ذات خودش و در تکتک پلانهایش آمیختهای از خشونت و احساسات را توامان دارد که هر چه استفاده از موسیقی روی آن مینیمالتر باشد بیشتر جواب میگیرد. برای ساختن هر فیلمی فیلمساز باید سیاستمدار باشد. برای ساختن تریلر سیاسی بیشتر. محمدحسین مهدویان سیاسی نیست اما ساختن فیلم سیاسی را بلد است. آیین سینما را خوب میشناسد. فیلمی ساخته که در سکانسهایش میشود هراس و دلهرهای را حس کرد که سی سال قبلتر در عالم واقعیت خیلیها تجربهاش کردهاند.
اخبار و حواشی فیلم ماجرای نیمروز 2: رد خون
* وقتی قرار باشد فیلمی درباره اقدامات گروه منافقین در دهه 60 ساخته شود، خواه ناخواه حواشی زیادی برای آن به وجود می آید اما برخلاف قسمت اول، پروانه ساخت «رد خون» راحت تر صادر و تصاویری که از پشت صحنه فیلم مهدویان منتشر شد حاکی از آن بود که فیلم جدید این کارگردان یک پروژه بیگ پروداکشن است. * فیلمبرداری فیلم از 19 شهریور آغاز شد و 2 آذر در پایگاههای شکاری مهرآباد تهران به پایان رسید. * همه عوامل فیلم از سختی و حجم کار بسیار بالای آن میگویند. سید محمود رضوی در همین راستا با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: "«ماجرای نیمروز » یا همان «رد خون» از نظر سنگینی و بزرگ بودن پروژه با تمام کارهای قبلی موسسه سیمای مهر قابل مقایسه نیست. از روزی که فیلمبرداری شروع شده هر روز آن سخت و طاقتفرسا بوده و هست، اما 18 روز اخیر سختترین روزهای پروژه بود که به لطف خدا خوب پیش رفت. روزهایی که سکانسهای پر بازیگر همراه با بیش از 100 دستگاه خودروهای زرهی سبک و سنگین و روزانه چند صد هنرور و بعد از تمرینهای فراوان باید اجرا میشدند، ولی به علت بعد مسافت از محل اسکان تا محل فیلمبرداری، کل تیم 150 نفره ما وقت کافی برای استراحت نداشتند و بی اغراق میتوانم بگویم کمتر از 4 ساعت در روز فرصت استراحت پیدا میکردند." * مهرداد صدیقیان و احمد مهرانفر دو بازیگر سری اول هستند که در «رد خون» حضور ندارند. * گروه فیلمبرداری، تدوین و طراحی صحنه، همان گروه فیلم اول است. * چهرههای نظامی و سیاسی واقعی زیادی در «ماجرای نیمروز: رد خون» به تصویر کشیده شده اند. شهید صیاد شیرازی یکی از این چهرهها است که در فیلم حضور موثری دارد. * حسین مهری که در سری اول در نقش عباس زریباف، نفوذی مجاهدین در سیستم اطلاعاتی ظاهر شده بود در «ماجرای نیمروز: رد خون» هم همین نقش را با گریمی متفاوت ایفا میکند. * فیلمبرداری فیلم قرار بود زودتر از اینها شروع شود؛ گروه حدود یک ماه مشغول تمرین پینت بال بودند و به دلیل قصه پر حجم، مدتها دنبال لوکیشنهای مناسب در اطراف تهران میگشتند. اما ظاهرا با وجود پروانه ساخت فیلم، مثل قسمت اول، این یکی هم با تردیدهایی درباره ماهیت و نوع برخورد با وقایع سیاسی آن روزگار مواجه شد. تردیدهایی که منجر به بازنویسی متعدد فیلمنامه شد.
جوایز و افتخارات فیلم ماجرای نیمروز 2: رد خون
1- برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری
2- برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس
3- برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه از میدانی
4- نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم
5- نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
6- نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن
7- نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
8- نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
9- نامزد سیمرغ بلورین بهترین تدوین
10- نامزد سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی
11- نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
12- نامزد سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری
لینک های دانلود با آی پی ایران قابل دانلود است لطفا هنگام دانلود وی.پی.ان خود را خاموش نمایید تا با سرعت مناسب دانلود کنید.
نظرات کاربران
0 نظر